התקשרו אלינו: 03-7444577

הבחנה בין נכות רפואית ונכות תפקודית

הבחנה בין נכות רפואית ונכות תפקודי

ההבחנה בין נכות רפואית לבין נכות תפקודית גורמת לבלבול רב אצל נפגעים רבים, אשר במקרים רבים אינם מבינים הכיצד זה נקבעו להם לכאורה, אחוזי נכות גבוהים, ואולם נקבע על ידי הביטוח הלאומי או חברת הביטוח, כי אינם זכאים לפיצוי.

הנכות הרפואית, הינה נכות הנקבעת לאדם בגין פגיעה הקיימת לו, על פי מבחנים קבועים המפורטים בתקנות המוסד לביטוח לאומי ובחוק הנכים, הקובעים את גובה הנכות בהתאם לליקוי או הפגיעה ובהתאם לאיבר בגוף שנפגע. כאשר נקבעות לאדם מס´ נכויות רפואיות בתחומים שונים, לא נערך סיכום הנכויות על פי חישוב מתמטי פשוט, אלא באמצעות חישוב הנקרא "שקלול" נכויות, במסגרתו כל נכות נוספת הנצברת מחושבת באחוזים מתוך מידת ה"בריאות" אשר נותרה לנפגע לאחר ניכוי אחוזי הנכות הקודמים הקיימים לו.

הנכות התפקודית לעומת זאת, נקבעת על פי מבחנים סובייקטיביים, ושונה בין נפגע לנפגע, על פי מידת הפגיעה בתפקוד, אשר נגרמה לאותו נפגע כתוצאה מן הנכות הרפואית ולאור מידת השפעתה של הנכות הרפואית על כושר השתכרותו. דרגת הנכות התפקודית הינה הגורם העיקרי המשפיע על שיעור הפיצוי המגיע לנפגע. ככל שהנכות הרפואיתשנגרמה לנפגע גורמת להשפעה תפקודית גבוהה יותר, הפיצוי המגיע לנפגע יהיה גבוה יותר.

במקרים רבים, ההשלכה התפקודית של הפגיעה הינה נמוכה יותר משיעור הנכות הרפואית ולהפך. כך לדוגמא, לאדם שנגרמו לו צלקות מכערות, מוקנית על פי התקנות, נכות רפואית צמיתה של 10-20%, ואולם נכות זו הינה אסטטית בלבד ואינה בעלת השלכות תפקודיות ועל כן לא תיקבע לנפגע בגינה נכות תפקודית. לעומת זאת, במצבים מסוימים, עשויה להיגרם לנפגע פגיעה אורטופדית חמורה, אשר תזכה בנכות רפואית בשיעור של 20-30% בלבד, אך השלכותיה התפקודיות של הנכות הרפואית תהיינה של 50% נכות תפקודית ויותר.

לקביעת שיעור הנכות התפקודית חשיבות רבה בתביעות נזקי גוף שונות. כך למשל, על פי שיעור הנכות התפקודית מחשב בית המשפט את גובה פיצויי אבדן ההשתכרות המגיעים לנפגע בתאונה. בנוסף, על פי שיעור הנכות התפקודית (דרגת אי הכושר הקיימת לנפגע) קובע המוסד לביטוח לאומי את זכאותו של נכה לקבלת קצבת נכות כללית.

לאור ההבחנה בין הנכות הרפואית לנכות התפקודית ולאור החישובים הנערכים לשקלול נכויותיו של הנפגע, ועל מנת למצות את מרב הזכויות המגיעות לנפגע, מומלץ לפנות לעו"ד המתמחה. בתחום נזקי הגוף, על מנת שניתן יהיה להעריך את מידת הפגיעה הקיימת לנפגע ואת השלכותיה התפקודיות.

המידע המובא בכתבה זו הוא מידע כללי ואינו מהווה יעוץ משפטי כהגדרתו בחוק.

שיתוף:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin

עוד מאמרים בנושא

לקוחות ממליצים

שינוי גודל גופנים
ניגודיות

לקביעת פגישת ייעוץ