התקשרו אלינו: 03-7444577

זכאות לפיצוי בגין תאונת דרכים בהיעדר רישיון בתוקף

זכאות לפיצוי בגין תאונת דרכים בהיעדר רישיון בתוקף

באופן עקרוני, תוקפה של פוליסת ביטוח החובה מותנה בקיומו של רישיון נהיגה בר תוקף, ועל כן במקרה של נהיגה ללא רישיון נהיגה בתוקף לא תהא זכאות לפיצוי בגין נזקי הגוף מחברת הביטוח אשר ביטחה את הרכב בביטוח חובה.

יחד עם זאת, קיימים חריגים בחוק ובפסיקה, במסגרתם, אף במצבים בהם במועד התאונה רישיון הנהיגה של הנהג לא היה בתוקף, תהא זכאות לפיצוי מחברת הביטוח בגין נזקי הגוף.

כך למשל, במקרה בו הסיבה להיעדר רישיון נהיגה בתוקף הינו כיוון שלא חודש במשרד הרישוי, במשך תקופה של עד 12 חודשים, ייחשב הנהג כמי שהחזיק ברישיון נהיגה בתוקף במועד התאונה.

כמו כן, גם במקרה של שלילת רישיון הנהיגה של הנהג, תהא חברת הביטוח חייבת בפיצוי הנהג והנפגעים בתאונה בגין נזקי גוף שאירעו בתאונה שאירעה בזמן פסילת רישיון הנהיגה, במידה והנהג לא היה מודע לכך שרישיונו נשלל.

על פי הפסיקה, תוקפה של פסילה הרובצת על רישיון נהיגה של נהג, מותנה בידיעה ברורה וממשית של הנהג אודות דבר הפסילה, וכל עוד לא נמסרה לנהג הודעה אודות דבר הפסילה אין לראות בו כמי שנוהג בהיעדר רישיון נהיגה בתוקף. יחד עם זאת, במקרה בו קיימות ראיות לכאורה המעידות על כך שנמסרה לנהג הודעה על הפסילה, ייחשב כמי שנהג בהיעדר רישיון נהיגה בתוקף וחברת הביטוח לא תידרש לשאת בפיצוי. כך למשל, במקרה בו על פי רישומי משרד הרישוי הומצאה לנהג ההודעה על פסילת הרישיון בדואר רשום ייחשב בדרך כלל הנהג כמי שידע על הפסילה, במידה והודעת הפסילה נשלחה למען העדכני בו התגורר.

יצוין, כי נהיגה בהיעדר רישיון רכב בתוקף אינה שוללת את הזכאות לפיצוי מחברת הביטוח בגין נזקי הגוף, במידה והייתה לרכב במועד התאונה פוליסת ביטוח חובה בתוקף.

בנוסף, במקרה של נהיגה ללא רשיון נהיגה בר תוקף, יוכל הנהג לתבוע את נהג הרכב שפגע בו ואת חברת הביטוח שביטחה את הנהג הפוגע בפוליסת ביטוח חובה, במקרה בו הרכב האחר הוא האשם בתאונה.

במקרה של תאונה עצמית או תאונה בה אשם מי שנהג בהיעדר רישיון נהיגה בתוקף, לא יהיה זכאי הנהג לפיצוי מחברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח חובה, אך ייתכן שיהיה זכאי לפיצוי מן המוסד לביטוח לאומי במקרה בו הייתה התאונה תאונת עבודה או לפיצוי מחברת ביטוח הנובע מפוליסת ביטוח תאונות אישיות בה היה מבוטח.

כאשר נפגעו נוסעים או הולכי רכב בתאונה בה הנהג ברכב נהג בהיעדר רישיון נהיגה בתוקף זכאים הנפגעים להגיש תביעה אישית נגד הנהג, או לפנות לקרנית (קרן ממשלתית לפיצוי נפגעי תאונות דרכים במקרים של חוסר בביטוח חובה) אשר תשלם לנפגעים את הפיצוי, אולם לאחר שתפצה קרנית את הנפגעים, תתבע קרנית מן הנהג את מלוא כספי הפיצויים ששילמה לנפגעים ואת הוצאות המשפט שנגרמו לה.

הואיל ובמצבים שונים קיימת זכאות לפיצוי בגין נזקי גוף בתאונת דרכים, אף במקרה של נהיגה בהיעדר רישיון נהיגה בתוקף, מומלץ לפנות לעו"ד המתמחה בתחום נזקי הגוף בכל מקרה של תאונת דרכים, על מנת שיבחן את מלוא ההיבטים המשפטיים של האירוע.

שיתוף:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin

עוד מאמרים בנושא

לקוחות ממליצים

שינוי גודל גופנים
ניגודיות

לקביעת פגישת ייעוץ