התקשרו אלינו: 03-7444577

פיצוי נזיקי במקרה של מוות – לתלויים במנוח

פיצוי נזיקי במקרה של מוות - לתלויים במנוח

סעיף 78 לפקודת הנזיקין, קובע זכאות לפיצויים בגין מותו של אדם בתאונה לתלויים במנוח, המוגדרים כבן זוג, הורים וילדים, במידה וכאשר המנוח היה בחיים היו הנ"ל תלויים בו לכלכלתם.

העיקרון על פיו מחושבים הפיצויים לתלויים במנוח, הינו עיקרון "השבת המצב לקדמותו", דהיינו הפיצוי מחושב על פי הסכומים אותם היו מקבלים התלויים במנוח, לו לא היה נהרג בתאונה.

בעבר, רוב התביעות אשר הוגשו על ידי תלויים במנוח, הוגשו במקרים של מותו של גבר בתאונה, ולא במות אישה, בהיות הגבר במשפחה, ברוב המקרים המפרנס העיקרי. בשנים האחרונות, קיימת מגמת שינוי בתחום זה והנשים מהוות גורם משמעותי יותר מבעבר ועל כן תביעות רבות יותר מוגשות, גם בגין מותה של אישה מפרנסת בתאונה.

אופן החישוב בו נקטה הפסיקה בדרך כלל, לחישוב הפיצויים לתלויים במנוח היה על פי שיטה הנקראת "שיטת הידות".

על פי שיטה זו, כל משפחה מחולקת לידות, כאשר כל ידה משקפת אחד מבני המשפחה (כולל המנוח שנפטר, אשר אף הוא בימי חייו היה נהנה מכלכלת המשפחה) ובנוסף קיימת ידה נוספת המשקפת את ההוצאות המשפחתיות הכלליות של הבית (ידת משק הבית). במסגרת חישוב הפיצוי בית המשפט מחשב את הסכומים שהמנוח היה משתכר לאורך השנים מפרנסתו לו היה נותר בחיים, מחלק את הסכום הכולל למס' הידות ומקזז את הידה המשקפת את כלכלת המנוח שנפטר.

כך לדוגמא, במקרה בו נהרג מנוח והותיר אחריו אישה ושני ילדים נערך החישוב כדלקמן: המשפחה מורכבת מחמש ידות: המנוח ושלושת בני המשפחה שנותרו בחיים משקפים כל אחד ידה אחת, וקיימת ידה נוספת עבור הוצאות משק הבית ובסה"כ חמש ידות. במקרה שכזה בית המשפט יחלק הסכומים שהמנוח היה משתכר לאורך השנים (נטו) לחמש ומקזז את הידה המשקפת את הוצאות המנוח שנפטר, כך שלתלויים היה משולם פיצוי בשיעור של ארבע ידות.

בנוגע לילדים קטינים של נפטר, בעבר חושבה הידה כהוצאות כלכלת הילד עד להגיעו לגיל 18 בלבד. בהמשך, הוסיפה הפסיקה תוספת, בשיעור של שליש מן הידה למשך שלוש שנים נוספות, לילדיו של הנפטר, המשקפת את כלכלת הילדים בתקופת שירותם הצבאי.

לגבי חישוב זכויות פנסיה לתלוייו של אדם שנפטר, מחשבת הפסיקה את שיעור תגמולי הפנסיה אשר היה המנוח זכאי להם לכלכלת משפחתו לו היה נותר בחיים, כשיעור של 70% משכרו נטו, בהתאם למקסימום הקיים בחוק לעניין גמלת פנסיה.

שיתוף:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin

עוד מאמרים בנושא

לקוחות ממליצים

שינוי גודל גופנים
ניגודיות

לקביעת פגישת ייעוץ