התקשרו אלינו: 03-7444577

תאונות דרכים בצבא

תאונות דרכים בצבא

הנושא של תאונות דרכים בהם מעורב הצבא הינו נושא נרחב המתייחס לשורה של מצבים כדלקמן:

  1. תאונת דרכים אשר אירעה לחייל במהלך שירותו הצבאי אולם בתאונה היו מעורבים רכבים אזרחיים ולא היה מעורב רכב צבאי.
  2. תאונת דרכים אשר אירעה לחייל אשר נהג או נסע ברכב צבאי אשר נפגע בתאונה מרכב צבאי אחר וכן תאונה אשר אירעה לחייל הולך רגל כתוצאה מפגיעת רכב צבאי.
  3. תאונת דרכים ברכב צבאי בה היה מעורב גם רכב אזרחי
  4. מקרה בו אזרח נפגע בתאונת דרכים על ידי רכב צבאי או רכב שירותי הביטחון.

 כל אחד מן המצבים המפורטים לעיל, הינו מצב מיוחד השונה מתאונת דרכים רגילה ולהלן הפירוט בנושא.

 במקרים של תאונות דרכים אשר אירעו לנפגע במהלך השירות הצבאי והיה מעורב בהם רכב אזרחי, קיימת לנפגע זכאות כנכה צה"ל על פי חוק הנכים וגם זכאות מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. לגבי מקרים אלו נקבע בחוק, כי לא ניתן לתבוע פיצויים על פי שני החוקים במקביל, אולם לנפגע קיימת הזכות לבחור האם לתבוע את הפיצויים המגיעים לו בגין התאונה על פי חוק הנכים או בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, כאשר ההבדל העיקרי בין התביעות השונות הוא כי מקצין התגמולים יהיה זכאי הנפגע לקצבה חודשית, הנחות ופטורים שונים וליווי רפואי לכל ימי חייו, ואילו בתביעות עפ"י חוק הפיצויים יהיה זכאי הנפגע לפיצוי חד פעמי גדול מחברת הביטוח, ולא יהיה זכאי בגין פגיעתו לטיפולים רפואיים מיוחדים, שלא במסגרת סל הבריאות.

 כאשר בתאונת הדרכים היו מעורבים רכבים צבאיים בלבד, לא חל ההסדר הרגיל מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים והחייל שנפגע יהיה זכאי אך ורק לזכויות מקצין התגמולים מכוח חוק הנכים, במידה ונגרמה לו נכות. במידה ולא נגרמה לחייל כל נכות, לא יהיה זכאי לפיצוי, מלבד כיסוי ההוצאות הרפואיות הכרוכות בתאונה.

 כאשר המדובר בתאונת דרכים שאירעה לחייל ברכב צבאי והיה מעורב בה גם רכב אזרחי, במידה והרכב האזרחי הוא האשם בתאונה, ניתן יהיה לתבוע את ביטוח החובה של הרכב האזרחי אשר גרם לתאונה ברשלנות ולקבל זכויות מקבילות לזכויות המתקבלות בתאונה רגילה. גם כאן קיימת לנפגע הזכות לבחור בין תביעה מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים לבין תביעה לקצין התגמולים. יחד עם זאת, היות ומדובר בתביעה המוגשת נגד נהג הרכב על בסיס אשמתו באירוע התאונה ורשלנות מצדו אשר גרמה לתאונה, אין המדובר באחריות מוחלטת והתביעה תוכר רק במידה ותוכח הרשלנות של הנהג ברכב האזרחי. זאת ועוד, במידה ויחליט בית המשפט כי רשלנותו של אותו נהג הייתה חלקית בלבד, יוכל לקזז חלק מן הפיצוי המגיע לנפגע בגין רשלנות תורמת.

 גם כאשר המדובר בתאונת דרכים אשר אירעה לאזרח, הולך רגל, אשר נפגע מרכב אזרחי, לא יוכל אותו אזרח לתבוע זכויות מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, ויוכל להגיש תביעה נגד משרד הביטחון, אך ורק במידה ורשלנות של הנהג היא שגרמה לתאונה. גם כאן התביעה מסובכת יותר מתביעה רגילה בתאונת דרכים, בה האחריות לפיצוי היא מוחלטת, ועל הנפגע להוכיח את הרשלנות שנגרמה ואת מידת הרשלנות באירוע התאונה ובית המשפט גם כאן יהיה רשאי להפחית מן הפיצוי בגין רשלנות חלקית.

 במקרים של תאונות דרכים הקשורות בצבא, מומלץ להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום נזקי הגוף, אשר יסביר לנפגע את דרכי הפעולה האפשריות וכיצד יהיה ראוי לפעול במצבו.

שיתוף:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin

עוד מאמרים בנושא

לקוחות ממליצים

שינוי גודל גופנים
ניגודיות

לקביעת פגישת ייעוץ